Forum  Strona Główna



 

CUBAS

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> PROGRAMY
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
VANKRIS
Administrator



Dołączył: 06 Kwi 2008
Posty: 162
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: TCZEW-POLAND

PostWysłany: Pon 12:00, 07 Kwi 2008    Temat postu: CUBAS

Cubase SX jest jednym z najczęściej wykorzystywanych programów na rynku. Jego ogromne możliwości oraz wykonanie usprawniają tworzenie muzyki wielu producentom muzycznym. Posiada on wiele możliwości robienia mixu i wykonywania kompletnego masteringu. W tym artykule opisana zostanie wersja 2.0.


Po instalacji programu jest do wybory kilka możliwości. "Empty", czyli to co będzie nas interesowało w pierwszej kolejności, "16 Track Midi Sequencer", czyli szesnastośladowy sequencer, "16 Track Sorround Mix", czyli szesnastośladowy mixer z możliwością wykorzystania dźwięku przestrzennego, "24 Track Audio Recorder" jest to 24 śladowy rejestrator zewnętrznych źródeł dźwięku, "Music For Picture NTSC" oraz "Pal" służy do podkładów dźwiękowych w teledyskach lub zdjęciach oraz "Stereo Mastering Setup", to już nie wymaga komentarza. Na początku wybieramy "New Project" następnie "Empty", następnie wybieramy miejsce, w którym nasz projekt będzie się zapisywał i zaczynamy zabawę. Jeśli instalujecie wtyczki, to róbcie to tak, aby były one w głownym katalogu Cubase, jeśli jest to wtyczka w postaci .dll niech również znajdzie się w głównym katalogu naszego programu. Najczęstszymi kanałami z jakich będziemy korzystać są "Midi" oraz "Audio". Kanały dodajemy prawym przyciskiem myszy wybierając opcję "Add Midi Track" lub "Add Audio Track".

Aby dodać wtyczkę należy wcisnąć F11 oraz wybrać z listy tę, która nas interesuje i umieścić ją w danym stelażu.

Podczas tworzenia określonych zadań korzystamy z lokatorów (limiterów), które określają nam długość naszego projektu. Należy zwrócić uwagę na ustawienie lokatorów, w poprawnych ustawieniach zaznaczony obszar będzie miał kolor niebieski, w odwrotnych czerwony.

Aby utworzyć zadanie należy kliknąć dwukrotnie na zaznaczone niebieskie pole. Wybieramy instrument dla naszego zadania wciskając "Show Inspector" pojawi się panel, dla którego zaznaczamy ścieżkę naszego instrumentu, po czym wybieramy wtyczkę w zakładce "Out". Wybrane zadanie będziemy musieli edytować wstawiając wartości nutowe, posłuży nam do tego "Key Editor", który bardzo podobny istnieje również w FL Studio oraz Reason'ie.

Uruchamiamy go klikając dwukrotnie na utworzone wcześniej zadanie. Istnieją również inne edytory takie jak "Drum Editor", "Score Editor" lub "Open List Editor", można je otworzyć klikając prawym przyciskiem myszy na zadanie i w zakładce "Midi" wybrać, któryś z wyżej wymienionych edytorów. Do wpisywania wartości nutowych używamy funkcji "Draw", czyli tzw. ołówka. Kolejną ważną funkcją Cubase są kontrolery CC (Continues Controlers) odpowiedzialne za to, aby automatycznie bez naszej dodatkowej ingerencji tworzył się w danym odcinku efekt panoramy lub wyciszenie danego instrumentu. Jest to odpowiednik "Automation Edit" w Reason'ie. Istnieje 127 takich kontrolerów w Cubase, co daje nam wiele możliwości jeśli chodzi o efekty w tworzeniu muzyki. Do edycji kontrolera należy wcisnąć prawy przycisk myszy na "Key Editor" i wybrać opcję "Create New Controler Line". Obszar kontrolera zostanie otwarty poniżej wartości nutowych. W końcu funkcja, bez której nie istnieje żaden porządny program do muzyki, czyli "Mikser". W Cubase jest on bardzo precyzyjny, a wykorzystując wtyczki i filtry możemy zrobić wysokiej klasy mastering.

Jeśli chodzi o wyrenderowanie projektu, to klikamy na opcję "Export", pojawi się okno, w którym wybieramy parametry zapisu naszego dzieła, jak wiadomo najlepszy format to Wave, ponieważ nie obcina żadnych dźwięków, ale decyzja należy do Was. Pamiętajmy, że prosta solucja pomoże nam na początek, gdyż istnieje wiele kombinacji i możliwości łączenia funkcji Cubase z innymi programami poprzez kontroler "Re-Wire", jak i wykorzystanie filtrów, więc tworząc eksperymentujcie, a efekty mogą być często pozytywnie zaskakujące. Mnogość funkcji w Cubase SX pozwala na stworzenie wielu oryginalnych dźwięków, sam mikser jest bardzo imponujący, jeśli chodzi o detale. Jeśli nie stać Was na drogie instrumenty VST, to nie ma się czym przejmować, ponieważ w internecie dostępne są darmowe wtyczki oraz filtry, które często bywają lepsze od płatnych i mają szersze zastosowanie. Krótko o wymaganiach sprzętowych. Cubase jest dość wymagający, więc 512MB RAM to właściwie podstawa, zaryzykowałbym nawet stwierdzenie, że 1024MB RAM byłoby wskazane, co do procesora, to minimum jedno gigowy procesor, co do karty dźwiękowej nie ma określonych wymagań, jednak to wszystko zależy od tego jak chcecie słyszeć dany utwór, więc jako minimum zalecam Sound Blaster Live. Bardzo przydatna staje się karta graficzna z wyjściem na dwa monitory, które w znaczny sposób ułatwiają pracę nie tylko na Cubase, ale ogólnie przy tworzeniu muzyki. Na rynku Dostępna jest już od dłuższego czasu nowa wersja Cubase SX 3.0 jednak jest o wiele droższa i kosztuje około 2700zł. Jednak jest to oprogramowanie warte swojej ceny, gdyż otwiera ono wiele nowych możliwości do pracy z dźwiękiem.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> PROGRAMY Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
deoxGreen v1.2 // Theme created by Sopel stylerbb.net & programosy.pl

Regulamin