Forum  Strona Główna



 

WŁASNA PRODUKCJA I REMIKSY

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> PROGRAMY
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
VANKRIS
Administrator



Dołączył: 06 Kwi 2008
Posty: 162
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: TCZEW-POLAND

PostWysłany: Pon 12:02, 07 Kwi 2008    Temat postu: WŁASNA PRODUKCJA I REMIKSY

Wielu z Was interesujących się muzyką, chciałoby spróbować swych sił w jej tworzeniu, lecz nasuwa się pytanie: "Jak się do tego zabrać?". Jeśli nie znacie odpowiedzi na to pytanie, to przeczytajcie ten tekst. Znajdują się w nim skrótowe opisy najpopularniejszych programów do tworzenia własnej muzyki.


Podstawą naszego domowego studia nagrań jest komputer. W zależności od używanego oprogramowanie będzie on musiał spełniać określone wymogi. Jeśli dopiero składacie komputer i postanowiliście skonfigurować go pod profil nagrań i produkcji, powinniście zwrócić szczególną uwagę na kartę dźwiękową oraz ilość pamięci RAM. W drugiej kolejności nie mniej ważny staje się procesor, reszta zależy już od Was i zasobów finansowych. W momencie tworzenia naszego domowego studia musimy zdecydować się na konkretny sprzęt i oprogramowanie. Jeśli nie stać nas na zakup skomplikowanej aparatury w postaci konsolety mikserskiej, syntezatorów, samplerów, efektorów itp., to musimy zdać się na komputerowe oprogramowanie.


Jeśli zdecydujemy się jednak na zakup sprzętu, to jego wybór zależy wyłącznie od stanu naszego portfela. Za konsoletę mikserską w zależności od liczby kanałów i funkcji zapłacimy od 1000zł do kilkudziesięciu tysięcy. Sampler sprzętowy, to bardzo przydatne, ale równie drogie narzędzie. Ceny oscylują w granicach od 2000zł do kilkunastu tysięcy złotych. Syntezator jest równie niezbędny, chociaż można łączyć ze sobą platformy sprzętowe i programowe, używając bardzo dobrych syntezatorów dostępnych w formie softu, lecz jeśli bardzo chcemy kupić go w formie sprzętowej, to musimy liczyć się z wydatkiem od 2000 zł do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Kolejną istotną sprawą jest podkład perkusyjny, tzw."bit maszynę" możemy kupić zdecydowanie najtaniej z w/w sprzętu, jest to cena zaczynająca się już od 1000 zł. Do naszego sprzętu musimy doliczyć takie dodatki jak efekty, korektory oraz nasłuch, w postaci monitorów studyjnych, które to dobrej jakości możemy kupić za około 2500zł. Jeśli zdecydujemy się na urozmaicenie naszych produkcji wokalem, są to dodatkowe koszta związane z zakupem mikrofonu pojemnościowego (cena zaczyna się od 400zł) oraz wygłuszenia pomieszczenia, w którym będzie nagrywany wokal i odgrodzenia go od reszty naszego studia.

Jeśli zdecydujemy się jednak na rozpoczęcie naszej pracy za pomocą oprogramowania, to musimy wiedzieć, że do tworzenia utworu od jego podstaw do finalnej wersji służy wiele programów i ciągle ich przybywa, najczęściej używanymi są Fruity Loops Studio, Reason, Acid, Sound Forge, Gold Wave, Cubase oraz Rebirth. Istnieje oczywiście mnóstwo innych i z pewnością równie dobrych sekwencerów oraz narzędzi tworzenia i obróbki muzyki, ale wymienianie ich nazw nie pomoże nam w wyborze. Programy, które wymieniłem różnią się od siebie sposobem obsługi, funkcjami oraz co najważniejsze ceną. Przygodę z tworzeniem muzyki większość ludzi zaczyna od Fruity Loops Studio, jest to program stosunkowo tani (cena w zależności od wersji to około 200-600 zł), obsługujący wtyczki VST (wirtualne instrumenty, które możemy "podpiąć" do programu i używać ich jako dodatkowe banki dźwięków, funkcja jest bardzo przydatna, a instrumentów VST jest ogromna ilość na rynku, także w wersji freeware), które to wzbogacają dany program o nowe możliwości. Obsługę tychże wtyczek posiada także Cubase i jest on prawdziwym studyjnym narzędziem do tworzenia muzyki. O ile Fruity Loops służy nam do stawiania pierwszych kroczków, o tyle Cubase jest potężnym narzędziem producenckim o ogromnych możliwościach. Jest to program droższy od FL, lecz wart swojej ceny.


Oba programy służą nam do tworzenia muzyki od podstaw i obsługują wtyczki VST, lecz możliwościami zdecydowanie się różnią. Rewolucją w tworzeniu muzyki jest bez wątpienia Reason firmy Propellerheads, który od niedawna dostępny jest w wersji 3.0. Jest to program, w którym jedynym ograniczeniem staje się nasza wyobraźnia, graficznie odwzorowuje oryginalne instrumenty występujące w prawdziwym studio, mamy w nim do czynienia z samplerami, syntezatorami, maszyną perkusyjną oraz ogromna ilością efektów. W swojej podstawowej wersji posiada on ogromna bazę dźwięków, z których za pomocą Combinatora (narzędzie dostępne w wersji 3.0, umożliwiające połączenie kilku lub kilkunastu instrumentów i efektów, by stworzyć jeden dźwięk) oraz licznych efektorów można stworzyć nieograniczoną ilość nowych, niepowtarzalny i oryginalnych brzmień. Reason nie obsługuje wtyczek VST, lecz nie jest to jego wadą, zaryzykowałbym nawet stwierdzenie, że producent świadomie nie zaimplementował obsługi wtyczek, pokazując konkurencji, że bez nich Reason jest doskonały. Jedyną wadą może być, co dla niektórych cena tegoż systemu, oscylująca w granicach 1800 zł, lecz za możliwości tego programu naprawdę warto tyle zapłacić.


Kolejnymi programami, które bardzo się nam przydadzą są, systemy do obróbki dźwięku, takie jak Gold Wave, czy Sound Forge. Służą nam one do wycinania danych fragmentów utworu w celu zrobienia sampli i późniejszego użycia go do remiksu lub do obróbki wokalu lub innego dowolnego dźwięku. Wspomniany wyżej Acid firmy Sony, jest doskonałym narzędziem do tworzenia remisów oraz masteringu. Możemy w niego wrzucić próbki naszych instrumentów oraz posklejać w dowolnych miejscach (podobnie możemy zrobić w Cubase). Za jednego z najlepszych programów do remixowania zaliczamy Ableton Live 4, jego niezwykła konstrukcja, powoduje, że nasz remix zostanie wykreowany w sposób szczególny. Po opanowaniu jego podstawowych funkcji, zauważymy wiele możliwości, które odpowiednio wykorzystane, mogą stanowić klucz do wspaniałego remiksu.

Jeśli zaopatrzymy się już w odpowiedni software, musimy nauczyć się go obsługiwać. Poznać możliwości sammlerów oraz syntezatorów. Przykłady będę opierał na programie Reason 3.0, który bardzo przypadł mi do gustu, na nim również nauczymy się najwięcej, ponieważ odwzorowuje on nam prawdziwe instrumenty studyjne. Zaczynamy od samplera, jest to narzędzie, bez którego większość twórców muzyki nie wyobraża sobie pracy. Posiada on ogromne możliwości w modulowaniu dźwięku. Możemy do niego załadować kilka instrumentów i stworzyć niepowtarzalny dźwięk, który przy pomocy wielu potencjometrów można dowolnie zmienić, tworząc z jednego dźwięku setki innych. W samplerze możemy zrobić z dźwiękiem co nam się podoba. Syntezatory, służą nam do tworzenia linii basowej oraz melodyjnej, podobnie jak w samplerze mamy możliwości dowolnej modulacji dźwięku, zarówno jeśli chodzi o syntezatory programowe jak i sprzętowe. W programie Reason mamy do dyspozycji dwa syntezatory, które z powodzeniem wystarczą nam do generacji dowolnych dźwięków. Maszyny perkusyjne, jak sama nazwa wskazuje, służą do stworzenia linii perkusyjnej, posiadają one nierzadko niewiele funkcji modulacyjnych, więc można podpiąć pod nie dowolne efekty lub efektory (w przypadku sprzętu). W momencie, kiedy zdecydujemy się na urozmaicenie naszych produkcji wokalem, musimy się przygotować na zakup mikrofonu, przedwzmacniacza mikrofonowego oraz miksera. Jest to dodatkowy wydatek rzędu 2000-2500 zł minimum. Dodatkowo powinniśmy posiadać odpowiednio przygotowane pomieszczenie dla wokalisty/tki, które będzie wygłuszone specjalnymi matami. Niestety sprzętu do wokali nie zastąpimy tańszym oprogramowaniem, więc jesteśmy zdani wyłącznie na grubość naszych portfeli.


Kiedy już zapoznamy się ze sprzętem, bądź oprogramowaniem, powinniśmy zacząć naszą produkcję od melodii, ponieważ ona jest najważniejszą częścią naszej produkcji. Nie będzie dobrego materiału, jeśli nie będzie dobrej melodii, więc należy pamiętać, tą żelazną zasadę. Linia basów i perkusji to najmniejszy problem i jeśli będziemy mieli gotową melodie, to możemy dodawać kolejne efekty oraz przejścia. Nie zapominajmy o urozmaicaniu naszego materiału muzycznego, starajmy się, aby melodia nie była monotonna, nie róbmy niczego na siłę. Zapisujmy każdy projekt, jakiekolwiek nowe dźwięki i akordy oraz każdą nową melodie, która nasunie się w wasze myśli, ponieważ nieraz z dwóch różnych ścieżek, możemy uzyskać pomysł na nowy materiał, który może okazać się rewolucyjny.


Podczas tworzenia remiksów pamiętajmy o tym, aby przypominały w drobnym stopniu oryginały, ale żeby zarówno nie były jego kopią z dodatkiem kilku efektów. Nie próbujcie tworzyć czegoś na szybko, ani od razu, czasem produkcja oraz remiksowanie wymaga czasu oraz odpoczynku, dla naszych szarych komórek. Decydując się na pracę za pomocą platform sprzętowych, jesteśmy mocno uzależnieni od zasobów naszego portfela. Korzystając wyłącznie z komputera, możemy te wydatki mocno zminimalizować, ponieważ wiele aplikacji dostępnych jest w formie freeware, więc nie poniesiemy za nie dodatkowych kosztów, a kupując nawet oprogramowanie pokroju Reason'a, jest na pewno w dużym stopniu mniejszym wydatkiem. Każdy z wymienionych w tym artykule programów jest bardzo dobrym narzędziem pracy, lecz najważniejszym jest nasz umysł. Zapewniam, że nawet w najprostszych programach i urządzeniach, można stworzyć muzykę na niepowtarzalnym poziomie, wystarczy tylko odpowiednie opanowanie danego instrumentu i odpowiednie jego użycie oraz naszej wyobraźni.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> PROGRAMY Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
deoxGreen v1.2 // Theme created by Sopel stylerbb.net & programosy.pl

Regulamin