Forum  Strona Główna



 

Ambient (muzyka tła)

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> GATUNKI MUZYCZNE
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomo¶ć
VANKRIS
Administrator



Doł±czył: 06 Kwi 2008
Posty: 162
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Sk±d: TCZEW-POLAND

PostWysłany: Czw 23:04, 17 Kwi 2008    Temat postu: Ambient (muzyka tła)

gatunek muzyki elektronicznej, cechujący się odej?ciem od linearnie rozwijanej linii melodycznej, charakterystycznej dla klasycznej muzyki elektronicznej (Vangelis, Kitaro), na rzecz lu?nej kompozycji plam d?więkowych. Zazwyczaj poszczególne plamy są powiązane stale powtarzaną frazą elektronicznej perkusji, która organizuje utwór pod względem rytmicznym. O ile w innych rodzajach muzyki - od klasycznej po punk rocka - osią konstrukcyjną utworu jest przebieg harmoniczny, to w muzyce ambient, utwór rozwija się głównie przez operowanie barwą d?więku. Drugą podstawową techniką kompozytorską jest stosowanie stałego powtarzania krótkiej frazy melodycznej, która przy każdej repetycji jest minimalnie modyfikowana bąd? wzbogacana. (zobacz minimalizm) W przypadku obu tych technik efektem jest przesunięcie nacisku z następstwa d?więków na ich brzmienie, stąd muzyka ambient jest postrzegana jako statyczna i znajdująca się poza czasem. Idealnie nadaje się więc do medytacji.

Okre?lenie ambient wywodzi się przypuszczalnie od hasła musique d'ameublement, którego autorem jest Eric Satie (1866-1925), rówie?nik impresjonistów i do pewnego stopnia podobny im kompozytor francuski. Jego ideałem była muzyka mogąca służyć za tło do życia codziennego, będąca niejako dodatkowym meblem domowym, czyli taka, która mogłaby wpływać na nastrój człowieka, ale nie absorbować go na tyle, aby odrywać od innych zajęć. Stąd Satie, oprócz tradycyjnych instrumentów używał również maszyny (np. do pisania), sprzęty domowe (warkot odkurzacza).

Pod wpływem Satie po I wojnie ?wiatowej powstała we Francji tzw. Grupa Sze?ciu, w skład której wchodzili kompozytorzy Francis Poulenc, Germaine Tailleferre, Georges Auric, Luois Durey, Arthur Honegger, Jean Cocteau i Darius Milhaud. Najbardziej znany spo?ród nich pozostaje Arthur Honegger (1892-1955) oraz jego utwór "Pacific 231", na?ladujący przyspieszającą powoli ogromną lokomotywę typu Pacyfik 231. Drugim ?ródłem ambient jest muzyka dekafoniczna, w szczególno?ci dokonania Johna Cage (1912-1992), znanego z bardzo niekonwencjonalnych metod uzyskiwania d?więku (radioodbiorniki ustawione na losowo wybrane stacje, kanistry, naczynia kuchenne). Cage łączył d?więk z obrazem i podobnie jak inni dekafoni?ci nie stosował tradycyjnej harmonii.

Jak widać korzenie muzyki ambient sięgają do muzyki poważnej, ale jej powstanie wiąże się z twórcami muzyki tanecznej zafascynowanych instrumentami elektronicznymi, które dały im nieograniczoną możliwo?ć syntezowania różnych barw d?więku (syntezatory) oraz czerpania ich z otoczenia (samplery). Pierwsi kompozytorzy w stylu ambient to Brian Eno oraz Klaus Schulze, których najbardziej inspirujące dokonania przypadły na lata 70-te ubiegłego wieku.
Brian Eno tak opisywał swoje odkrycie muzyki ambient:
"(...)W styczniu 1975 roku miałem wypadek samochodowy. Nie byłem ciężko ranny, ale musiałem leżeć w łóżku na wznak i byłem unieruchomiony. Moja przyjaciółka, Judy Nylon, odwiedziła mnie wtedy i przyniosła płytę z XVIII wieczną muzyką na harfę. Kiedy już wyszła, z wielkim trudem nastawiłem płytę i położyłem się z powrotem. Okazało się, że wzmacniacz nastawiony był na minimalną gło?no?ć i jeden kanał był kompletnie głuchy. Ponieważ nie miałem siły, by się podnie?ć i wyregulować gło?no?ć, d?więki dochodzące z gło?nika były na granicy słyszalno?ci. Wtedy zdałem sobie sprawę, iż można słuchać muzyki w zupełnie inny sposób: traktować ją jako element otoczenia, w ten sam sposób, co kolor ?wiatła i d?więk deszczu (...)".
Ekspansja muzyki ambient nastąpiła wraz z eksplozją popularno?ci klubów techno na przełomie lat 80-tych i 90-tych, gdzie dla ambient przeznaczono specjalne 'chill-out-rooms'. Na scenie pojawiły się wtedy takie projekty jak The Orb, Future Sound of London, Aphex Twin, Banco de Gaya, Biosphere, Wolfram, Monolake, Air, William Orbit. W pewnym związku z stylistyką ambient tworzyły również bardziej popularne projekty The KLF oraz Enigma.
W ich muzyce, oprócz rytmu techno i kolorytu nadanego przez instrumenty elektroniczne, znajdziemy chorał gregoriański, ?piew humbaków i delfinów, kolarze zgiełku wielkich miast oraz d?więki natury.
W sumie ambient można uznać za elektroniczny odpowiednik muzyki gatunku progresywny rock, i dokonań takich zespołów jak Pink Floyd czy wczesny King Crimson lub Genesis.

Twórcy oraz grupy myzyki ambient:
Atom Heart
Peter Baumann
Biosphere
Dos Tracks
Brian Eno
Christopher Franke
Edgar Froese
Gas
High Inteligence Agency
From Within
Geeez 'N' Gosh
Richie Hawtin
Tetsu Inoue
Geir Jenssen
Al Gromer Khan
lb
Lassigue Bendthaus
Bill Laswell
Lisa Carbon Trio
Pete Namlook
Robert Rich
Steve Roach
Uwe Schmidt
Klaus Schulze
Paul Schuetze
Dirk Serries
Steve Stoll
Tangerine Dream
Charles Uzzell-Edwards
Vidna Obmana
Wolfgang Voigt


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> GATUNKI MUZYCZNE Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
deoxGreen v1.2 // Theme created by Sopel stylerbb.net & programosy.pl

Regulamin